9 budget vriendelijke tips voor internetmarketing

Tegenwoordig is ‘internetmarketing’ een term die niet meer weg te denken is bij de hedendaagse websites. Je website vormt de basis, en iedereen die bezoekers naar zijn site wilt trekken doet er verstandig aan om in ieder geval te begrijpen waarom ‘internetmarketing’ zo populair is.

Wij zien dat vooral de oudere generatie moeite heeft om de snelle ontwikkelingen bij te houden, en bijna dagelijks worden wij gevraagd “Ik heb al mijn geld aan mijn website uitgegeven. Hoe kan ik nu meer bezoekers aantrekken?”

Het antwoord op die vraag komt vaak neer op het volgende basisprincipe:

Geld x tijd x bereik = resultaat

Als je alle 3 ruimschoots tot je beschikking hebt, dan hoef je dit artikel niet meer verder te lezen. De truc bij internetmarketing is om de 3 elementen zo efficiënt mogelijk te benutten, en zo tot het hoogst mogelijk resultaat te komen.

Wanneer je een klein budget hebt, ontkom je er niet aan om dus meer tijd vrij te maken voor internetmarketing, en je goed te verdiepen in het medium dat je wilt toepassen. Ieder medium zoals Facebook, LinkedIn, Pinterest, Google, Twitter, maar ook Marktplaats hoort daarbij, heeft ieder een eigen doelgroep. Daar moet je op in spelen.

Dat inspelen doe je niet alleen door potentiële klanten intensief lastig te vallen met reclame, maar internetmarketing is ook een stukje houding naar je klanten toe, en komen vaak neer op organisatorische aspecten, die ook nog eens veel tijd en geld kunnen besparen.

Verdiep je gratis in internetmarketing

Internetmarketing hoeft niet ingewikkeld te zijn, je moet alleen weten wat je moet doen, en vooral wat je niet moet doen. Hoewel het voor ieder bedrijf aan te raden is om een coach te nemen, die de ins en outs van het bedrijf kent en met u mee kan denken, is het ook belangrijk om jezelf goed in te lezen.

Op het internet wordt je overspoeld met materiaal, daarom hebben wij een aantal goede bronnen op een rij gezet. Met deze bronnen krijg je een goed beeld van wat internetmarketing nu eigenlijk is.

  • http://www.quicksprout.com/the-beginners-guide-to-online-marketing
    Deze gids heb ik zelf van voor naar achter doorgelezen, en ik raad iedereen die internetmarketing overweegt aan hetzelfde te doen. Compleet, mooi vormgegeven en goed geschreven. Neil Patel is een briljant leraar en internetmarketeer.
  • https://moz.com/blog/the-noob-guide-to-online-marketing-with-giant-infographic-11928
    De mensen van Moz zijn al jaren leidend in de SEO-wereld met hun tools, en hebben contentmarketing tot een kunst verheven. Hun gids met een overzicht van internetmarketing is gedetailleerd en uitgewerkt tot een 6-maandenplan.En dan nog 1 bonusgids:
  • http://backlinko.com/link-building
    Deze gids gaat over een onderdeel van internetmarketing, het linkbuilden. Met linkbuilding kom je hoger in de zoekmachines en krijg je meer ‘gratis’ bezoekers op je website. Omdat goede vindbaarheid de basis van internetmarketing is, en dit een uitzonderlijk goede gids is, wil ik hem toch hier ook vermelden.

Internetmarketing tools

Meten is weten, en succes wordt bepaald door de diegene die het eerst kan inspelen op veranderingen. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je een flexibel systeem gebruikt. Hieronder staan een aantal tools en plug-ins waarmee je zaken als zoekmachineoptimalisaties zelf kunt uitvoeren. 1 keer in de 6 maanden het zoekgedrag van je klanten en de concurrentie eens bekijken is voldoende.

  • Yoast-plugin (WordPress) (https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo)
    Installeer in ieder geval de Yoast-plugin. Die helpt je de on-page SEO van de website goed in te richten. Je hebt niet veel technische kennis nodig, de plugin is heel gebruiksvriendelijk.
  • BufferApp (https://buffer.com)
    Neem een gratis account, verbind je Facebook-pagina, Twitter-account, LinkedIn-bedrijfspagina en je Google+-pagina. Installeer vervolgens in WordPress de WP-to-Buffer-plugin (https://wordpress.org/plugins/wp-to-buffer) en verbind je blog aan het Buffer-account. Dan kun je automatisch elk nieuw blogbericht op jouw website doorplaatsen naar je socialmedia-account. Betaalbare internetmarketingautomatisering!
  • Ahrefs (https://ahrefs.com)
    Eén van de beste backlinkanalysetools, met redelijke maar beperkte gratis mogelijkheden. Gebruik de ‘7 dagen geld terug’-optie om eens uitgebreid te testen.
  • MarketSamurai (http://www.marketsamurai.com)
    En als je toch zo nodig geld wilt uitgeven, koop dan Market Samurai. Dan heb je eenmalig voor $100 een complete keyword research en SEO-concurrentie-analysetool ou se procurer du viagra. Daarbij staan in de Dojo (http://www.noblesamurai.com/dojo/marketsamurai) goede instructievideo’s. Maak gebruik van de gratis 14 dagen trial.

(Bijna) gratis capaciteit

Om een succesvolle campagne op te zetten zijn er veel verschillende disciplines nodig, die je nooit zelf allemaal goed kunt beheersen. Als je het een beetje handig aanpakt dan hoeft dat ook niet en kun je voor echt weinig geld een ‘team’ samenstellen. Een beetje ‘out-of-the-box’-thinking, en met wat creativiteit kun je met een klein budget toch een hoop bereiken.

  • UpWork (voorheen Elance en oDesk) (https://www.upwork.com)
    Via UpWork kun je heel gemakkelijk een freelancer inhuren, waar ook ter wereld, voor uurtarieven die in Nederland ondenkbaar zijn. Een website-ontwikkelaar of designer voor € 10 per uur of minder is absoluut geen uitzondering. Bijzonder geschikt voor technisch werk.
  • Fiverr.com (https://www.fiverr.com)
    Op fiverr.com bieden mensen uiteenlopende klussen aan voor 5 dollar. Bijvoorbeeld een logo, een video-intro of een banner. Kijk maar eens rond en verbaas je. Goed bruikbaar voor eenvoudig designwerk.
  • Stagiair
    Voor arbeidsintensief werk zoals socialmedia-management of contentmarketing, raad ik je aan gebruik te maken van een stagiair. Ook als zzp’er, gewoon proberen. Er zijn vaak eisen aan het minimumaantal werknemers maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Er is een gebrek aan stageplaatsen en de studenten willen vaak wel.
  • Parttime studenten
    Tot slot, wat mij betreft de heilige graal van betaalbare internetmarketing: zoek studenten die al wat ervaring hebben met internetmarketing en bied ze een bijbaan aan op basis van een nulurencontract. De ervaring die ze meebrengen kan variëren van websites bouwen in WordPress tot advertentiecampagnes managen of socialmedia-management. Ze zijn te vinden, dus wees creatief met zoeken, hou vol en dan weet ik zeker dat je hier heel tevreden mee gaat zijn.

Bouw je netwerk op

Om uiteindelijk te kunnen blijven groeien is het belangrijk dat je voldoende aandacht besteed aan het opzetten van je netwerk. Er zijn verschillende manieren om mensen aan je te ‘binden’ en op die manier nieuwe klanten naar jouw website te leiden. Een aantal mogelijke manieren heb ik hier opgesomd, je kunt gebruik maken van één of meer van de punten toepassen, maar des te groter de inzet, hoe groter je pay-off.

  • een blog;
  • e-maillijst opbouwen en e-mailmarketing doen;
  • socialmedia-profielen (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+);
  • blogberichten automatisch doorplaatsen en promoten op je social media;
  • landingspagina’s voor verkoop en lead generation;
  • linkbuilding;
  • socialmedia-management;
  • online advertising

Het is niet erg als deze begrippen niet duidelijk zijn, want dan heb je nog wat te lezen (zie tip 1).

Omdat we hier van een beperkt budget uitgaan, geef ik je nog een paar opmerkingen bij de diverse methoden om traffic te genereren:

  • Linkbuilding
    Dit is een methode die redelijk tijdsintensief is, maar relatief eenvoudig. Als je een stagiair tot je beschikking hebt, zeker doen. Van de resultaten, hoge posities in Google en meer websitebezoekers kun je met een beetje geluk jarenlang plezier hebben.
  • Socialmedia-management
    Het opbouwen van een groep online volgers is voor iedere ondernemer een onmisbare activiteit. De belangrijkste groep die je zo snel mogelijk moet gaan opbouwen is een e-maillijst van potentiële klanten. Verzamel alle e-mailadressen die je al hebt en ga snel e-mailadressen werven via een button op je website. Het is redelijk tijdsintensief, maar ook weer goed uitvoerbaar met bijvoorbeeld stagiair(e)s.
  • Online advertising
    Dit kost uiteraard geld, en het opzetten en optimaliseren is een specialistische klus. Ik zou dit alleen doen als je een student kunt vinden met ervaring. Uitbesteden op UpWork of Fiverr is lastig omdat daar weinig aanbieders zijn die goed met Nederlandse zoekwoorden kunnen omgaan. Al met al een van de duurdere trafficmethoden. Als het lukt is wel snelle groei mogelijk, mits er kan worden geïnvesteerd.

Tot slot nog een paar praktische tactieken voor een beperkt budget, waar je meteen mee aan de slag kunt gaan:

Koppel een lokale bekendheid aan je bedrijf

Zoek iemand die lokaal in de buurt van jouw bedrijf bekendheid geniet en leg contact met hem. Bied iets aan, zoals het gratis gebruik van jouw product. Maak hiervan een soort case study op je blog, en promoot dit blogbericht waar je kunt. Op die manier kun je meerijden op de bekendheid van die persoon.

Persberichten

Stuur regelmatig persberichten naar lokale media. Zorg dat het aansluit op de actualiteit en belangrijk, zorg dat je in het persbericht verwijst naar een onmisbaar onderdeel van het bericht dat op jouw website staat. Bijvoorbeeld een grote afbeelding, onderzoeksresultaten of een uitgebreidere onderbouwing van het persbericht. Zo krijg je met een beetje geluk, naast de naamsbekendheid regelmatig sterke backlinks.

Facebook-advertising

Van alle vormen van adverteren halen wij met Facebook momenteel de beste resultaten. De kosten per klik zijn gemiddeld ongeveer een kwart van die bij Google AdWords, en de targeting is ongeëvenaard. Je kunt het op een aantal verschillende manieren inzetten, inclusief geavanceerde retargetingmethoden.

Zeker als je blog in het begin nog niet veel aandacht krijgt, is het ook een goed idee om af en toe een blogbericht op die manier te promoten. Je zult de likes en shares meteen zien groeien!

Hier staat een perfecte training van LeadPages om zelf aan de slag te gaan: https://www.youtube.com/watch?v=6UjFGkA9A3Y

Eventmarketing met meetup.com

Op meetup.com bevindt zich een groot aantal ondernemers dat graag netwerkevenementen wil bezoeken, zeker in de grote steden. Als je een groep aanmaakt en leuke, informatieve evenementen organiseert met gastsprekers zul je zien dat je snel een publiek opbouwt.

Kijk maar eens rond hoe anderen het doen en probeer het gewoon eens. In plaats van doelloos andere netwerkevenementen af te lopen kun je zo zelf de organisator zijn en interessante mensen rond je verzamelen. Als je de evenementen vervolgens ook nog promoot via Facebook-advertising ben je helemaal slim bezig!

Vertrouw op een professional

Tot slot wil ik je aanraden om een coach te vinden die met je mee kijkt en advies geeft. Al is het maar voor 1 uur in de maand. Dat bespaart je veel tijd en vergroot de kans dat je er doorheen rolt. Daarnaast kan hij of zij tips geven over de communicatie met je klanten via openbare kanalen.

Kies iemand die aantoonbare ervaring heeft met vergelijkbare typen bedrijven, en daar wat successen heeft bereikt. Vraag gerust in detail door naar hoe hij het heeft aangepakt en wat het heeft opgeleverd. En het helpt natuurlijk ook als je persoonlijk een beetje met hem door 1 deur kunt.

 

Bedankt voor het lezen en heel veel succes met de campagne! Heb je vragen of tips over dit artikel stuur dan een e-mail via het contactformulier of plaats een reactie op dit artikel.