Google Shopping: 8 tips voor uw webwinkel

Met Google Shopping verschuift het moment waarop de klant voor het eerst in aanraking komt met jouw product. Productpresentatie is key om ervoor te zorgen dat de klant bij jouw webwinkel terecht komt. Daarmee biedt Google Shopping nieuwe kansen voor de kleine webwinkel. En bovenal, Google Shopping is gratis, of tenminste, het gebruik; maar het budget bepaal je zelf.

Door de komst van WordPress schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond. Veelal voorzien van een gekochte template, kan iedereen al vanaf 1.200,- een degelijke website aanschaffen. Daarnaast bieden platformen zoals SEOshop op abonnementsbasis diverse tools om je webwinkel tot een succes te maken. Iedereen wil mee doen, en de consument raakt langzaam het spoor bijster. Zoekmachines als Google springen hier handig op in, door jouw assortiment op te nemen in een aparte categorie, naast de zoekresultaten.

Hierdoor verschuift het consumentengedrag. Mensen gaan af op je productpresentatie, in plaats van alleen een aantrekkelijke homepage. Prijs is daarbij een belangrijke factor; in feite dwingt Google hardere concurrentie af. Er zijn echter ook andere factoren die meespelen, maar hoe maak je hier dan gebruik van?

Om die vragen te beantwoorden heb ik hier een aantal tips, die voor jou misschien het verschil kunnen maken:

  1. Creëer je eigen content

    Om maar met de belangrijkste regel in huis te vallen: creëer je eigen content (!) Hoe verleidelijk is het om de omschrijving te gebruiken die de fabrikant je zojuist gemaild heeft? Waarom zou je het wiel opnieuw moeten uitvinden? Je hebt immers nog 100 producten in je assortiment, dat kost je een hoop extra uren. Herken je dit bij jezelf? Dan heb ik slecht nieuws. Je concurrentie is moordend en iedereen is uit op snel geld verdienen. Alleen de mensen die de tijd nemen, zullen slagen. Google kijkt namelijk kritisch naar je content, en probeert per product te snappen wat je verkoopt. Daarbij scannen zij de afbeelding en de gegevens waarmee jij je product aanprijst. Als jij dezelfde tekst gebruikt als jouw fabrikant, en misschien nog wel tig andere webshops, waarom zou jouw webshop dan relevant zijn voor Google? Hoe beter Google jouw product snapt, des te hoger zul je scoren. Het domweg herhalen van zinnen zoals “Een wit t-shit. Een wit t-shirt.” enz., is niet voldoende en kan zelfs zeer negatieve gevolgen hebben als je dit te ver door drijft.

  2. Duidelijke titel is key

    Wanneer mensen voor het eerst in aanraking komen met jouw product op Google, worden zij in eerste instantie geconfronteerd met een afbeelding, titel en een prijs. Een duidelijke maar beknopte titel is dan essentieel. Welke informatie wil je overbrengen? Welke informatie is belangrijk voor de aankoop van het artikel? Als het bijvoorbeeld serienummer voor een onderdeel is, gebruik dan niet alleen het serienummer, maar bijvoorbeeld ook het type en het merk van het apparaat waarvan het deel uitmaakt.

  3. Strategische omschrijving

    Bij ieder product hoort natuurlijk ook een beschrijving. In tegenstelling tot Google AdWords, maak je bij Google Shopping geen gebruik van keywords, maar dat betekent niet dat je ze niet kunt gebruiken. De ‘description’ (omschrijving) van je product is bij uitstek de plaats waar je keywords kunt laten werken. Zorg alleen dat je er grammaticaal, korte maar correcte zinnen van maakt. Google waardeert dat hoger dan een lijst met woorden.

  4. Meerdere webshops?

    Meerdere webshops beheren in Google Merchantcenter is geen enkel probleem. Google Shopping staat toe dat je gratis als ‘super-admin’ meerdere campagnes voor meerdere websites kunt beheren.

  5. Kies je budget op basis van trends

    Om goed inzicht te krijgen in het browsergedrag van je doelgroep biedt Google diverse tools aan om dit inzichtelijk te maken. Eén van die tools is Google Trends. Als je die materie nog niet beheerst dan raad ik je aan daar eens naar te googelen. Je ziet namelijk op welk moment bepaalde zoekopdrachten worden gedaan. Als je hier een beetje handig mee bent, en je concurrentie te slim af wilt zijn, dan kies je op basis daarvan het moment waarop je jouw product in de schijnwerpers wilt zetten. Met Google Shopping heb je net als bij Google AdWords volledig zeggenschap over je eigen budget. Des te hoger het budget, des te meer exposure jij geniet. Maar als je dus op het juiste moment inzet, kun je dus meer uit je campagne halen.

  6. Gebruik negative keywords

    Om te voorkomen dat jouw producten ook worden getoond als dit niet relevant is, heeft Google de optie gegeven om gebruik te maken van ‘negative keywords’. Wanneer één of meerdere keywords in de zoekopdracht voorkomen, wordt jouw advertentie niet weergegeven. Verkoop jij bijvoorbeeld “auto banden” en is “banden” een belangrijk keyword, dan heb jij niets aan “vrachtwagen banden”. Door “vrachtwagen” als ‘negative keyword’ op te geven, wordt jouw product dus alleen weergegeven als deze relevant is voor de zoekopdracht.

  7. Update elke 2 dagen je assortiment

    Als er één ding is waar Google gek op is, dan is het verse data. Om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel als up to date wordt gezien, raadt Google aan om in ieder geval twee keer per week je assortiment opnieuw te uploaden.

  8. Koppel Google AdWords

    Om volledig gebruik te kunnen maken van wat Google te bieden heeft, kun je je Google Shopping-account, koppelen aan je Google AdWords. Daarmee krijg je toegang tot alle tools die je nodig hebt om het succes van je campagne te meten, en deze eventueel af te stemmen op je AdWords-campagne voor nog meer exposure.