SEO voor beginners: zorg voor relevantie

Het is de nachtmerrie van elke ondernemer, je investeert flink in je website en marketing, maar de conversie blijft uit. Waar ging het mis? Had ik toch dat andere logo moeten kiezen? Had ik andere producten moeten verkopen? Grote kans dat oorzaak in een hele andere hoek zit, relevantie.

Voor veel ondernemers is toch het belangrijkste doel: veel bezoekers trekken. Meer bezoekers is immers meer omzet. Diverse bedrijven hebben zelfs als doelstelling om website bezoek met ‘X’ procent te laten stijgen. De intentie bij dit doel is goed, maar er is een belangrijke nuance te plaatsen. Bezoekers hebben geen nut wanneer het geen relevante bezoekers zijn. Het gaat dus niet alleen om de kwantiteit, maar ook de kwaliteit. Dat kan met zoekmachineoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO).

Case: Aannemer in Utrecht

Stel: een aannemer in Urecht heeft een website, en wil daarmee zijn diensten aanbieden, waaronder: opknapwerk, bouw en installaties van ketels. Relevante bezoekers bevinden zich dus in de provincie Utrecht, en hebben behoefte aan een van deze zaken. Een flink aantal bezoekers op de website zou dan zeer welkom zijn. Dat zou ook te halen kunnen zijn met een goed artikel over de bouw van de Dom in Utrecht, maar mensen met interesse voor geschiedenis en cultuur zijn niet relevant voor de dienstverlening.

De relevante bezoeker

Een handige tool voor het achterhalen van relevante bezoekers is de Keyword Planner van Google. Met deze tool kun je achterhalen hoe vaak een bepaalde zoekopdracht in Google wordt gebruikt. Daarmee kan je de bewoording van jouw dienstverlening afstemmen op zoekopdrachten van gebruikers.

Relevante bezoekers zijn dus mensen die zoeken naar jouw producten. Of, nog kansrijker, hebben een probleem dat jij kunt oplossen. In het voorbeeld van de aannemer kan dat zijn ‘cv ketel utrecht’ en ‘aannemer uitbouw utrecht’. Echter, wanneer je het opknapwerk wilt verkopen, moet je met iets anders komen. Op ‘opknapwerk utrecht’ wordt namelijk nagenoeg niet gezocht via Google. Waar wel op gezocht wordt is ‘reparaties utrecht’, ‘onderhoud utrecht’ en dergelijke termen. Soms is het verstandig een woord fout te spellen, omdat op ‘cv ketel utrecht’ nou eenmaal vaker wordt gezocht dan op ‘CV-ketel’. Om je doelgroep op basis van relevante zoekopdrachten te vinden is dus een zoekwoordenonderzoek nodig.

Landingspagina’s

Wanneer je weet waar je doelgroep op zoekt en welke vraagstukken zij ingeven op Google, dan kun je antwoorden aanbieden. Idealiter heeft elke pagina een eigen onderwerp. Dat houdt 2 dingen in:

  • Je geeft antwoorden op problemen een eigen landingspagina viagra bon site.
  • Je hoeft geen nieuwe pagina te maken voor alles.

Creëer dus verschillende landingspagina’s, maar overdrijf niet. Een goede indicatie is de meerwaarde die je tekst heeft. Is deze zelfgeschreven en dus uniek? Geef je het antwoord nergens anders? Zo ja, dan heeft het artikel toegevoegde waarde.

Antwoord geven
Op de landingspagina plaats je een antwoord op de vraagstelling. En de vraagstelling ken je, want die komt uit je zoekwoordenonderzoek. Een pagina over CV-ketels in Utrecht bevat bijvoorbeeld afspraakinformatie, prijs, locatie, wat er gebeurt als er een probleem wordt gevonden of testimonials. Met andere woorden: relevante informatie voor mensen die op jouw site pagina komen.

Voor wie?
Belangrijk is dat de pagina antwoord geeft aan mensen die vanuit Google komen én mensen die op jouw site rondklikken. Houd dit altijd in gedachte. Wederom wil ik benadrukken dat een pagina bestaat voor een gebruiker. Deze gedachte is logisch, want een zoekmachine wil ook het beste voor de gebruiker. Die focus zorgt dus dat je in lijn zit met de ambitie van een zoekmachine. Op korte en lange termijn ben je dan op een goede manier met SEO bezig.

Meta-informatie

Erg belangrijk voor Google is meta-informatie, jouw tekst die bij jouw link wordt getoond. Met name de ‘title tag’ is erg belangrijk.
Bovenstaande resultaat uit Google bevat 3 zaken:

  • Title tag: de blauwe titel;
  • URL: in het groen;
  • Meta description: de beschrijving van de pagina in het zwart.

Relevantie is hier erg belangrijk. Gebruik daarom in je title de zoekwoordfocus van jouw pagina, bijvoorbeeld ‘CV ketels Utrecht’. De meta description moet de bezoeker uitnodigen om te klikken op jouw link. Daarnaast heeft de title tag grote invloed op je positie in Google. Overige kansen liggen in implementatie van rich snippets, zodat je nog meer opvalt en je kunt onderscheiden. Meer weten? Lees de 44 SEO-tips.

Autoriteit

Onderschat de autoriteit van je website of pagina’s niet. Autoriteit wordt bepaald door links naar jouw website. Daarvoor zijn goede en (helaas zeer veel) slechte manieren. In een later blog zal ik hieraan apart aandacht besteden.

Eerlijkheid duurt het langst

Om af te sluiten wil ik benadrukken dat SEO serieus oppakken een strategische keuze is. Het is geen eenmalige actie en je ziet ook niet direct resultaat. Wanneer je snel en direct resultaat verwacht, zul je voor trucjes moeten kiezen. Die keuze is doorgaans tegen regelgeving in, houdt maar kort stand en kan voor straffen van Google zorgen. In het ergste geval zelfs permanente opschorting uit de resultaten. Ook bij SEO geldt dat eerlijkheid het langst duurt.